24/11-2015

Idag vallade vi hästar. Men först gjorde vi morgonstall. Sen åkte vi med transporten fylld med en Bilur till andra sidan berget. Där red Eyjolfur Bilur medan jag och Johanna assisterade från marken. Det var ett gäng hästar som hade gått över på någon annans mark så först skulle de in i rätt hage. Det gick relativt smidigt. En tråkig grej var dock att en ettåring från en annan gård som också hade rymt dit hade traslat i båda bakbenen i ståltråd. Ikväll kom veterinären och tittade på honom och jag tror att det ser helt okej ut.
 
Iallafall så vallade vi in de hästarna i rätt hage och där kom de andra hästarna och mötte oss. Sen drog de iväg med de hästarna vi kom med och eftersom att jag och Johanna gick så hade vi ju inte en chans att följa med galloperande hästar i terräng. Men Eyjolfur följde med dem och det visade sig att de hade en bättre väg. Så han följde med dem där och jag och Johanna gick till bilen och åkte tillbaka till stallet. Där stängde vi grinden ner mot vägen och spred ut hö på gårdsplanen. Så gick vi upp och mötte Eyjolfur som kom ridandes med alla hästar och hjälpte till så att de inte skulle springa förbi stallet. Det var inga problem. Så gick vi in och åt lunch. Efter lunch tog vi in ettåringen som jag skrev om innan i en box och tre hästar från granngården satte vi i rundcorallen. De andra hästarna släppte vi upp i en stor hage där det gick fyra ston sen innan. 
 
Så vallade vi de tre hästarna till granngården på isländskt vis = köra långsamt efter dem och tuta om de ej går. Så körde vi till Uppsalir. Det var sex hästar som inte följde med den flocken som vi vallade hem, där ibland Korgur, så vi skulle se om vi kunde se hästarna där ifrån. Korgur har bott på Uppsalir tidigare och ett av stona som fattades har också hängt där en del. Men vi såg dom inte där så de är väll någon annan stans i den 1000 hektar stora hagen. Vi körde med bilen rakt upp i en hästhage för att inte behöva gå så långt. Så jag fick vakta bilen så att de nyfikna hästarna inte skulle äta på den medan de andra gick in i den stora hagen och kollade efter hästarna som saknades. 
 
Sen så åt vi lite pankakor på Uppsalir innan det var dags att åka hem och göra kvällstall. Hade med mig kameran när vi åkte till Uppsalir så tog lite bilder på de nyfikna hästarna. Var bara skimmlar i den hagen, vilket är typiskt för deras avel. 
 
 
 
3 kommentarer
Anonym

Låter som en rolig dag! Kram, mamma 😘

Linnea

Hej! :-) Hittade din blogg när jag satt och googlade runt på hästjobb på Island. Jag har bestämt mig för att försöka hitta sommarjobb till att börja med, men känner mig lite vilse i hur jag ska gå till väga. Tänkte höra om du har några tips? Finns det några bra hemsidor med lediga jobb? Eller ska man kontakta gårdar? Skulle vara jättetacksam för tips! Nu ska jag fortsätta läsa och titta på alla fina bilder du lägger ut, ser så härligt ut! Ha det gott! :-)

/Linnea

Svar: Vet inget om några hemsidor som man kan söka på. Tror tyvärr inte att jag kan hjälpa dig så mycket kring hur man går tillväga eftersom att jag fick dethär jobbet genom att en bekant hade varit här och jobbat en sommar, så hon tipsade mig om denhär gården. Då kontaktade jag dem på Facebook och så fick jag jobbet.
Jag hade sökt lite i islandshästgrupper på Facebook men inte fått något direkt svar. Jag skulle leta upp gårdar som verkar intressanta och kontakta dem. Hitta gårdar som har den inriktning man gillar: turridning eller träning av hästar och höra av sig till dem.
Judit-Karin

Anonym

Hej Linnea, det var någon som sökte efter personal på Island i en av Islandshästsidorna på Facebook nyligen. Mvh. Ann E.