19/10-15

I förmiddags var jag barnvakt lite medan de andra gick igenom de vuxna tackorna. Efter lunch följde jag med ut och fick träna lite häst. Visade sig att den första jag tränade vist inte var den som jag skulle träna så jag fick träna två hästar istället, men det gjorde ju inget. Den som jag råkade träna fast jag inte skulle var en brun valack som är en del tränad och som gått på betet i hagen lite längre bort ett tag. Nu hade han dock fått komma "hem" eftersom att vi tagit hem alla hästar där ifrån. De flesta togs skorna av på och så släpptes de upp på berget. Kvar blev Fina, ett sto efter Stæll, den här bruna valacken, Ofélia, och Sómi som nu går med Thrá och Leria på åkern. Glettni och Theísta släpptes också upp på berget. Ofélia går med Thokkadis och Hylling i en stor hage ovanför huset så nu är det egentligen bara Bilur, Langbrók, Huji, Korgur och Hreimar kvar vid stallet av de inridna hästarna. Den bruna som jag började med att träna släpptes inte upp på berget för han kommer inte från den här gården. Han lyssnade bra på att bli longerad och på att flytta bakdelen eftersom att han är ju tränad innan. Kyssa stibygeln var dock svårare, eftersom att han ej är tränad i det innan. Det gick bra tillslut när han fattat grejen. Han reagerade också lite när jag toleranstränade med repet men förstod snabbt att det inte betydde något så att han kunde stå still.
 
Sen tränade jag valacken det var meningen att jag skulle träna. Oliver sonen. Johanna sa typ "den bruna som heter "Thjalfi" och eftersom att jag inte tänkt på att han har ett namn så trodde jag att det var den andra bruna haha. Han ville först inte gå in genom dörren till ladan. Det trodde jag heller inte att han skulle vilja eftersom att han tidigare inte har velat gå in i stallet. Provade att stå bakom/brevid honom och skicka iväg honom in genom dörren framför mig (brukan funka bättre än att eventuellt stå framför hästen och dra pga det brukar ej funka alls om hästen inte vill). Men han gick bara till sidan och stannade och pratade med hingsten mm. Så då gick jag istället in i ladan själv och lockade honom med hö. Det gick bra. Lite tålamod fick jag ha men tillslut så gick det. Gick såklart och lockade honom med hö efter att han hade svarat på att jag flyttade på honom, så att hon inte skulle tro att han fick hö om han vägrade flytta på sig haha. 
 
Jag hade flyttat bakdelen lite i stallet och det svarade han jättebra på eftersom att han kunde det sen tidigare. Eftersom att jag viste att han kunde det så var det också det första jag gjorde med honom när vi kom in i ladan. Sen toleranstränade jag lite med repet, han tyckte först att det var lite jobbigt när repet var vid rumpan men efter ett litet tag var det lugnt. Så gjorde vi kyssa stigbygeln. Krävde inte så mycket, mest att han skulle stå still och böja sig lite. Det var svårt först för jag tror inte att han har gjort det innan, så han gick runt ett tag, men sen fattade han att han fick stå still. När vi hade gjort kyssa stigbygeln 3 gånger på varje sida skulle jag longera honom lite. Det fattade han först inte alls. Kräve såklart bara skritt eftersom det inte är så stor plats i ladan och eftersom jag viste att han är ganska otränad. Först så stod han mest stilla, sen tog han typ två steg och stannade men tillslut kunde han gå i en liten ring runt mig och stannade när jag sa åt honom att göra det. Eftersom han tycke att det var lite svår och eftersom att han var lite för fokuserad på omjivingarna istället för på mig så gjorde jag bara korta stunder (typ ett varv) innan jag stannade och bytte varv. När vi var klara med longeringen så toleranstränade vi igen samt gjorde kyssa stigbyglen igen. Då gick båda betydligt bättre än tidigare. Det var sen inga problem att gå från ladan till stallet iallafall. Finns unghästar som tycker att själva dörröppningen är så läskig att de varken vill gå in eller ut. 
 
Sen borstade jag lite på Korgur och Fina som var smutsiga och så gick jag in. De andra gjorde kvällstall och morgonstall så det behövde inte jag göra. Här är en gammal bild, hästen som jag råkade träna idag är den till vänster.
 
 
 
 
 
0 kommentarer