Isländska och Kurs imorgon :)

Mera sjuk idag. Fick sovmorgon och sen var jag barnvakt till lunch. Samt lite barnvakt efter lunch. Var mysigt att sitta inne och kolla på pippi samt leka lite ute i sandlådan. Svarade ja direkt när jag fick frågan om jag ville vara inne med barnen. Kände mig lite för vek för att gå ut och göra stallsysslor och hade varit en usel ryttare idag. Samtidigt känns det ju onödigt att både jag och Johanna ska sitta inne. Nu när barnen har lärt känna mig så är det inga problem att passa dem. Den yngsta kan fråga efter sin mamma lite men den älsta är med på att bli passad. Idag så var det hon som väkte mig och frågade om jag ville vara inne med dem och kolla på pippi haha. 
 
Tänkte lite på ord idag. Kom på det häriliga isländska ordet "disk" som så praktiskt betyder "tallrik". Så kom jag på något som jag inte tror att jag skrivit här. Svenskan och Norskan har ju många ord som är lika och om det är ett ord som ej är samma på norska som på svenska så är det typ 80% chans att det isländska ordet är samma som det norska. Jättemånga bär som är så, tex svartavinbär är "solber" på islänska och norska, röda vinbär är "ripsber", krusbär är "stikkelsber". Andra ord som trilla/ramla - datt, spillde - sølte.
 
Annars kan jag inte så mycket isländska. Eyjolfur kan nog mer svenska än jag kan isländska. Men har lärt mig utal på några bokstäver/bokstavskombinationer. Kan skriva de jag kan här (skriver det isländska med stora bokstäver och hur det utalas med små bokstäver) :
 
Á - au
LL - tl (tex utalas namnet Hylling: Hitling)
Æ - aj (tex utalas namnet Kæla: Kajla)

Þ - th (kan ej få upp denna på tangentbordet så skriver th istället på namn och sånt, tex Þeista - Theista)

 
Det blev vist inte så mycket haha. Aja nu ska jag sova och vila upp mig inför kursen imorgon och hoppas att jag är friskare då. Den börjar kl. 18 så det är troligen bara teori och kankse någon klinik imorgon. När Johanna sa att den började kl sex så blev jag chokad och trodde det var sex på morgonen. Sex på kvällen passar bättre för mig just nu! ;)
0 kommentarer