Städdags!

Idag var det äntligen dags att börja skrubba rent stallet! Vi passade på att göra inne-jobb när det ändå regnade. Men om jag ska vara helt ärlig så hade jag nog varit torrare om jag hade varit ute i regnet hela dagen. I stallets boxar har det ett sorts golv som kisset ska rinna igenom och så kunna rinna ut i en ränna. En del av kisset kommer inte hela vägen ut och en del av golvet/mattan går tillslut sönder lite här och där. Så idag var det dags att ta bort det golvet och städa! Bajsigt värre var det. Fick låna en regn overall när vi skulle lyfta bort delarna av golvet. Det var bra för kladdigt var det. Men vi fick bort det golv vi skulle innan lunch och han t.o.m få bort det mesta av bajs-o-kiss-vattnet som var fast i rännan. Efter lunch hade det kommit en högtryckstvätt. Så jag spolade väggar och tak! Man kan dock inte spola hur hårt och hur mycket som helst för då flyger all färg också av. Känns som om den sitter lite sämre än skiten. Vi gnuggade också med svamp och borste.
 
Kan ju berätta att jag blev redigt blöt av att högtryckstvätta, hade bara min softshell jacka på mig samt stövlar och ridbyxor. Om man spolar vatten jättehårt på en vägg så flyger det liksom tillbaka på en själv... Nu är det iaf nästan rent! Här och där är väggarna ganska vita, men väggsidan vid spiltorna är inte tvättad alls så den och en del av väggarna i boxarna är kvar. Så ska vi tvätta golvet också och lägga in nya fina röda mattor!! Det kommer bli så lätt och lyxigt att mocka nu. Kan inte ens föreställa mig hur gott det kommer lukta. Stallet har ganska bra ventilation så det har inte luktat så illa innan heller. 
 
Byggde också ut hagen som jag byggde igår så att de fick tillgång till mer gräs. Och fick paket från mamma :) Choklad och p-piller, kan det bli bättre? Undrar dock vad tanken med likör-godisarna var? Kan medela att den med rom-smak inte var så jätteilla. Det var dock punchen... Ni kan få en bild från baksidan av stallet. I den delen fins den höbal som för tillfället är öppnad, lite andra grejer samt utrymme om man skulle vilja jobba en häst från marken/rida lite smått innomhus. Under lamningsperioden byggs det upp boxar åt fåren där de kan lamma. Den del som sticker fram på vänster sida är en del av fårens stall. Det finns tre sådana likadana som ligger bredvid varandra. Längst åt höger finns en större del som sticker fram likadant och det är häststallet! Får ta en bild från framsidan någon gång så att ni fattar hur det ser ut. 
 
 
2 kommentarer
Jens

Med teknik och rutin går det att spola med högtryckstvätt utan att bli blöt..fråga proffsen.☔

Anonym

Jag tänkte väl att du kunde bjuda de andra :-* ...fyllde liksom bara ut paketet :-) Kram..