29/1-2016

I förrgår blev det så sent så jag orkade inte skriva och igår fanns det inget internett... Igår började jag rida lätt på andra sittbenet på Bilur. Hästar har ju gärna en sida de vill putta över en på, där det är lättast för dem. När man bara rider rakt fram på en väg så rider man heller inte olika beroende på vilket varv man rider eftersom man rider rakt fram. Men det är ju inte så bra om hästen blir ojämn i sidorna, så nu har jag börjat rida lätt på det jobbiga sittbenet. Det blev vinglig, kände att Bilur inte vill ha mig där, men om någon månad kanske det är skillnad. Jättejobbigt för mig att rida så också men det är ju bra träning. Får börja ta tag i att fatta galoppen på den jobbiga sidan också. 
 
Idag har jag tränat lite hästar. På förmidaggen hjälpte jag Eyjolfur lite. Han red lite mer på skimmelvalacken Andvari som han fick av sina föräldrar i lördags (hint jag vill också bara få en häst sådär). Jag assisterade som drivhjälp. Sen skulle skimmelstoet från Stóri-Ási longeras med ryttare för första gången. Hon är halvsyster till Andvari och har varit skänsligare än honom och han stegrade en gång under det momentet samt bockade en del. Så jag trodde hon skulle bocka lite iallafall, men hon var helt lugn. Efter lunch tränade jag Ofélia och Brenna från marken. Jag red från marken kan man väll säga. Tycker det är lite svårt så det var kul att få börja med Ofélia som har kläm på det. När man går brevid hästen med tyglarna över halsen och jobbar som att man red. Sen var det Brennas tur, inte lika avanserat där. Hos henne handlade det bara om att få en eftergift och sen berömma direkt, Ofélia kunde jag jobba lite mer med eftersom att hon är mycket mer tränad. 
 
Sen redde jag ur skimmelstoets svans. Hon hade en rejäl tova och sen var resten trollflätor. Nu är det fin. Tycker det är lite kul att om de har sådana rejäla tovor så blir svansen alltid längre när man rett ut den så man måste klippa av en del eftersom den släpar i marken då haha. Bjuder på en till bild på Fina. Hon rör sig så himla fint i galoppen. Dessa är från i Söndags. Nu har vi snö igen. Idag är det faktiskt 6 månader sen jag åkte till Island för första gången. Hade en månads lov i Sverige så nu har jag varit på Island i 5 månader :)
 
 
 
 
 
1 kommentar
Anonym

Drömde faktiskt precis att du var i snön på Island 💖 Kram mamma