Fälla i Januari?

Gjorde morgonstall och hjälpte Eyjolfur lite med en unghäst. Sen kom Johanna och barnen som skulle ge julgranen åt hästarna. Efter lunch motionerade vi hästar på isländskt vis. Alla hästar i stallet som är skodda och ej hingstar fick springa lösa på vägen bort till gården där Eyjolfurs föräldrar bor. Där fikade vi och sen fick hästarna springa tillbaka igen. Jag åkte med i bilen, Eyjolfur vallade de lösa hästarna från hästryggen. Skyndade mig ut i stallet och han mocka klart innan hästarna kom. Sen fodrade vi hoss fåren innan två hästar fick tränas. Det var det rädda  fux-stot som inte är så jätterädd längre, och Þjotandi. Första gången jag såg Þjotandi med ryttare på ryggen, men vet att han är sutten på förut och eventuellt longerad med ryttare innan. Han var lugn som vanligt haha. Han har också börjat fälla jättemycket. Förstår inte varför man envisas med att sätta så mycket vinterpäls om man ska börja fälla i Januari? Tydligen är det sånt hingstar gör. Men Konsert har iallfall inte börjat fälla ännu, kanske för att han har kortare päls från början, 
 
 
 
När jag skriver att jag hjälper Eyjolfur med unghästarna så är det oftast så att han longerar dem lite först, och så hoppar han upp och så longerar jag honom. Beroende på vilken häst och hur mycket de är tränade så kanske jag får leda runt ekipaget lite i ridhuset eller så kanske vi longerar lite utan lina. Om det är hästar som har blivt longerade med ryttare innan så brukar vi ta av linan så rider de runt lite själva på slutet.
 
 
2 kommentarer
Bettinas islandshäst

Vilken underbar modell för motion! Det vore väl nåt på Bäjeby? Alla grabbar ut ur hagen och svisch iväg till Hallbo (minst). :-D

Jens

Du är tillbaka i sadeln kan man säga..eller på hästryggen åtminstone. Vi har fått vädret från Island här..så nu ska vi ploga..jippi!