27/11-2015

Idag har jag fotat! Men först gjorde jag morgonstall och matade fåren. Efter det så tränade jag först fux valacken. Brukar klappa hästarna mellan ögonen och upp i pannan som lite belöning och gos mellan olika moment i träningen. Tex när man byter varv. Tror jag hade klappat honom två gånger när han helt plötsligt rycker bak huvudet. Innan har han kunnat vara lite rädd för jackan mm men det har vi tränat bort så jag förstod inte varför han gjorde så. Men han rykte igen när jag tog fram handen så då kollade jag under panluggen och där hade han ett öppet sår. Han har säkert bråkat med sin box-kompis och blivit biten eller något sånt. De första gångerna jag klappade honom så har jag väll klappat lite längre ner så då tyckte han väll att det inte var någon fara. Tränade vidare lite lugnt och klappade bara på mulen så var han nöjd. 
 
Sen tränade jag Þjalfi lite. Han var lite små distraherad eftersom att jag var ute i rundpaddocken och det hängde lite hästar från berget utanför. Det är ju där han är uppvuxen och hästarna där är hans kompisar så han blev väll mer påverkad av dem än fux valacken. Men på slutet hade jag hans uppmärksamhet. Skulle få honom att flytta framdelen och så gick han för mycket i sidled så då stannade jag honom och eftersom halva hans fokus var någon annan stanns så hamnade han lite på mig. Men tillsut så fattade han att det inte är okej att gå på mig och att det bara var framdelen som skulle flyttas och då gick det jättebra! Tog bara ett-två steg i taget eftersom att det är lite svårt att flytta framdelen (det är ju där otränade hästar har all sin tyngd) och så att det skulle bli tydligt att jag inte ville att han skulle flytta resten av kroppen så mycket. 
 
Sen gick jag in och åt lunch. De andra var i borganes så jag gjorde en sop-i-hop gryta. Hade 1 lök, en vitlöksklyfta, några små potatisar som jag hackade lite, nästan en deciliter röda linser och lite "wook grönsaker" som jag hittade i frysen. Kylen var ganska urplockad så fanns nästan inga grönsaker (de andra var och handlade mm). Hade lite ketchup, vatten, rapsolja grönsaksbuljong, något som fanns i en burk och liknade på sambal samt lite kryddor (tror det var koriander, kummin, kanel och salt) också. Blev väldigt gott. Tänkte att det kanske skulle räcka till två måltider men det var så gott så det gjorde det inte.
 
Sen gick jag ut och fotade lite. Det hade kommit lite snö under natten och var ganska molnfritt så jag tänkte att jag kunde få lite fina bilder. Tyvärr gick jag bet på solen. När jag gick in kl. 11.30 hade solen inte gått upp och när jag gick ut 13.30 så hade den gått ner, lite sol nådde toppen på berget. Fotade mest i flocken där det går dräkiga ston, föl, ettåringar och en Sómi. Är inte riktigt säker på varför Sómi går där haha. Sen gick jag upp på berget och fotade några av hästarna där. De hade delat upp sig så några var längre ner och resten var högre upp. Eftersom mitt batteri på kameran hade börjat blinka så gick jag bara till de längst ner. 
 
Tog jättemånga bilder så lägger inte upp alla idag. Här är Þjotandi som går i en hage brevid huset som man går förbi om man går ner till vägen, en miljöbild med gårdsskylten och glacieären Eriksjökull i bakgrunden. 
 
 
 
Här kommer en guldig bäck. Mer hästbilder kommer imorgon.
 
 
 
3 kommentarer
Anonym

Fina bilder 😍 Kram, mamma.

Bettinas islandshäst

Härliga foton!

Maddefjös

Det är så fint hos dig!