kurs dag 7

Gjorde morgonstall och så gick jag in och tog en dusch. Eyjolfur skodde lillegul. Efter lunch var jag barnvakt eftersom de andra skulle slakta lite lamm. Kände hellre att jag var inne då... Slakten drog lite ut på tiden så Eyjolfurs mamma fick komma och vara barnvakt så att jag kunde åka till kursen. Tog lilla bilen och så kom Johanna och lämnade hästen. Kursen gick bra, som det brukar med denhär hästen. Vi började från marken som vanligt och idag så hade vi tyglarna fästa i bettet under arbetet vid hand. Vi fortsatte på de övningar vi gjort tidigare. En grej som vi inte gjort så mycket innan men som vi gjorde idag var att gå längs väggen med hästens huvud mot väget och rumpan ut från väggen så att det blir som små skänkelvikningar. Hon tycker sånt är lite svårt eftersom att hon är lite stel, men det blir bättre och bättre. Vi var två som tränade samtidigt men lillegul kunde ändå gå iväg själv i skritten i bra tempo från början. När hon kommer lite nära andra hästar så fungerar de dock som en magnet så det får vi öva på. VI hade travat lite och skulle skritta vidare lite när det helt plötsligt blir stömavbrott! När det blir strömavbrott i ett ridhus på kvällen så blir det helt bläcksvart. Gick inte att se något alls. Jag gjorde onereinstop och hoppade av. De andra från kursen som hade tittat på hade gått ut för att kolla hur det gick med att sätta på elen och jag trodde att hon jag red med också hade gått ut. Jag som var längst bort i ridhuset började därför gå mot utgången och då gick jag rakt in i hennens häst. Som tur var hade hon också hoppat av så ingen skada skedd trots att hästen hoppade till lite. 
 
Elen kom iallafall tillbaka efter en liten stund så då kunde vi fortsätta. Vi påbörjade att flytta framdelen från hästryggen. Det gick jättebra! Eftersom det var första gången så bad vi bara om ett steg och hon lyssnade supert. Ibland kunde hon vela gå framåt lite, men för det mesta stod hon stilla och bara flyttade framdelen. Sen red vi runt lite mer i trav och tog lite galopp också innan det var dags att varva ner. Vi red lite små åttor och lite rakt fram och så hoppade jag av så var det klart för idag. Tittade på 2 ekipage och sen åkte jag hem. Var så trött. Det blev dock uppenbarligen väldigt sent för mig ändå eftersom att klockan är halv tolv nu. Vet ej var de timmarna tog vägen. Idag gick det att ladda upp en höstlövsbild :)
 
 
1 kommentar
Jens

Ficklampa 🔦 är bästa grejen. När vill du åka till Tyskland? Kollar efter biljetter nu..wo-hooo..💃

Svar: Spelar inte så stor roll, efter den 9 december iallafall :) Och kanske innan 14de ;) Så 12-13?
Judit-Karin