Vad är tryck?

Tänker berätta om dagen först och återkomma till rubriken sen. Idag kände jag mig lite sjukare igen, var redigt täppt i näsan när jag vaknade och har sedan haft ont i halsen hela dagen. Har fortfarande ont i halsen. Gick ändå ut och gjorde morgonstall, blir galen av att vara inne en hel dag, speceillt om man inte har något särskillt att göra utan bara sitter och surfar/kollar på tv. Får liksom en klump i magen och tryck över bröstet. Har nog alltid varit så men har inte kunnat koppla det tidigare. Men nu när jag är så mycket ute så blir det så tydligt vilken skillnad det blir om man inte går ut. Efter morgonstallet var jag innne en stund med barnen medan de andra valde klart vilka tackor som ska sparas och skiljde dem från de andra lammen. 
 
Efter lunch var jag inne lite till, Johanna och barnen åkte till Borganes och Eyjolfur gick ut. Jag tvättade lite kläder och började översätta häftet som vi fick på kursen. Det kommer ta en evighet! Jag skriver in en mening i taget på islänska i google translate och så tyder jag översättningen. Det jobbiga blir ju när det fattas två bokstäver på mitt tangentbord så att jag måste sitta och copy-pastea hela tiden. På kursen berättar de ju ändå vad vi ska göra och jag har ju lite gundkoll sedan innan, men tänkte det skulle vara kul att förstå vad som står i häftet också. Sen kom Eyjolfur in och vi åt lite mellis.
 
Följde med honom ut igen sen. Han tränade silversvartskäcken lite, samtidigt tog jag ut lillegul ur boxen, borstade, lyfte hovar och sadlade. Sen så jobbade Eyjolfur henne lite från marken innan det blev dags att hoppa upp. Tänkte börja hoppa upp från höger sida men hade inte spänt sadeln nog/hoppade upp för långsamt så sadeln snurrade ett kvarts varv.. Hästen var dock lugn. Så gick till andra sidan för att spänna loss sadeln och sätta den rätt igen. Så hoppade jag upp från den sidan och Eyjolfur ledde oss först lite i skritt och sen longerade han oss i skritt i båda varven. Det gick bra. Så hoppade jag av och skulle hoppa upp på högersidan, gissa vad som hände, sadeln snurrade igen... Lade den rätt och spände lite hårdare och så tog jag lite bättre avstamp när jag hoppade upp så var det inga problem. Jag är ju van vid att hoppa upp från båda sidor, men tror att jag försöker hoppa upp "lungt och försiktigt" på unghästar vilket inte verkar gå så bra haha. Man vill ju liksom lägga sig över sadeln först i början så att man inte slår sig så mycket om man bli avkastad och så att hästen inte ska bli så förvånad när det plötsligt kommer både vikt på ryggen och ett ben flygandes över ryggen. 
 
Gjorde sen kvällstall medan Eyjolfur tränade några andra hästar. Nu tänkte jag återgå till rubriken, "Vad är tryck?". Eftersom att jag har några läsare som ej är så insatta när det kommer till hästar så tänkte jag förklara lite. När vi tränar hästar så finns det fyra olika grundmetoder att gå efter. Dessa är positiv förstärkning, negativ förstärkning, positiv bestraffning och negativ bestraffning. Vet inte någon som jobbar på negativ bestraffning, vilket innebär att man tar bort något som hästen gillar när den gör fel. Tror att hästar har väldigt svårt att förstå detta då det krävar flera led av tanke. Barn kan säkert förstå om man tex säger att "Om du fortsätter att kasta saker på golvet så stänger jag av tv:n". Men hästar har nog svårt att förstå detta och det är nog därför det ej används på hästar.
 
Något som dock har använts på hästar under hundratals år är positiv bestraffning. Det är en metod som jag en tycker är så bra. Positiv bestraffning går ut på att man straffar hästen när den gör fel. Detta tror jag inte att hästen förstår så bra heller och det ger hästen mycket onödigt lidande. Jag tror också att detta ger en osäker häst som inte vågar gå fram riktigt och inte heller kommer att visa sig från sin bästa sida pga sin rädsla för att göra något som leder till bestraffning. 
 
Två metoder som jag dock tycker är bra är positiv förstärkning och negativ förstärkning. Positiv förstärkning är så man brukar träna hundar. Hästen får något positivt när den gör rätt, tex godis. Det var så jag lärde en tidigare medryttarhäst Fluga att pussas. Jag hade godis bakom ryggen och väntade ut henne tills hon gjorde det beteendet som jag ville och då fick hon godiset. Detta leder till en mycket nyfiken häst som provar olika saker för att glädja sin ryttare och få belöningen. Fluga blev ju lite på när jag lärt henne just det tricket, men då lärde jag henne det som man egentligen ska börja med om man vill träna med postitiv förstärkning i form av godis, att vända bort huvudet från mig. Vilket gjorde att hon stod rakt eller med huvudet lite böjt från mig när hon tiggde. När jag la händerna på ryggen var hon snabb med att pussas, men gjorde jag ingeting så gjorde hon inte det utan det andra beteendet som jag lärt henne. Postiv förstärkning kan också användas som komplement till en annan metod tex genom att man klappar hästen, säger bra osv när hästen gör rätt. Man kan också använda tex godis till några saker men inte ha det som grund metod. 
 
Till den metod som jag tror är vanligast och den som vi andvänder mest här, negativ förstäkning. Det går ut på att du lägger på något negativt och tar bort det när hästen gör rätt. Detta ger också en nyfiken häst som själv måste prova sig själv. Vi vill ju dock göra det så lätt som möjligt för hästen och ger då hjälpande negativa förstärkningar. Negativa förstärkningar ska alltid börja väldigt milt, det är här jag kommer in på vad tryck är. För när hästen förstår så blir den negativa förstärkningen bara som en lätt hjälp som berättar för hästen vad du vill att den ska göra. Tex när jag vill att hästen ska gå ut på en volt runt mig så börjar jag med att peka vart den ska föra att göra det så lätt som möjligt för den, tillslut kommer den att gå endast på min pekning. Sen gör jag drivande ljud med munnen (tryck i form av ljud) och pekar sedan på hästens bakdel som den måste starta igång för att gå. Går hästen när jag pekar så slutar jag där, går hästen när jag gör ljud så slutar jag där osv. Går hästen inte när jag pekar så kan jag vifta lite med repet. Fungerar inte detta så byter jag till att snurra repet större och större, snabbare och snabbare tills hästen går. Fungerar inte detta så kan man behöva vidröra hästen, vifta med armarna och stampa. Men man börjar alltid så smått, smått som man vill att hästen ska kunna svara på. Sä lär sig hästen att det blir jobbigare och jobbigar om man ej gör som det visas. 
 
Man ger såklart olika hjälper för olika grejer så att hästen ska kunna förstå att man ber om olika saker. När jag tex flyttar bakdelen, ett steg i taget så börjar jag med att böja mig och titta på bakdelen. Detta är i sig självt ett stort tryck men ganska milt. Sen gör jag drivande ljud och efter det petar jag på hästen med spöt. Märk PETAR. Lätt, lätt. Funkar inte det så får man vifta lite mer med spöt men det är väldigt sällan som man behöver slå så att det gör ont. Och måste man det så gör man det bara en gång, till alla de andra gångerna har hästen fattat. 
 
Nu fick ni lite grund i olika betingningsmetoder också. Men iallfall med tryck så menar jag massor av olika saker. Det kan vara en blick. Det kan vara ett upphöjt finger, en stampning, en viftning med repet, en pet med spöt och det kan vara ett slag. Alla hästtränares uppgift är dock att man väldigt sällan ska komma till den sista punkten. 
 
AJA nu är jag redigt trött. Ska vila upp mig inför morgondagen. Annars så sitter jag och planerar outfit för MatD konserten hehe. Hennes nya album heter ju froot. Jag tror att jag har en burk grön färg kvar så kan jag färga det som redan är blekt, köpa mersh-tröjan hon har som det står "grow a pear" (japp det ska va päron, man kan nästan tro att hon kommer från göteborg), ha grön ögonskugga, gröna strumpbyxor och köpa en svart hig-waisted kjol (är ju en skam att jag ej har en sån ännu). Så att jag blir ett päron :) 
 
Ni kan få en såndär artsy höstbild. Aka närbild på gräs. 
 
 
 
 
2 kommentarer
Jens

Ascii-tabell..där finns alla tecken du behöver. Det går snabbt att lära sig några stycken vid behov. Så slipper du kopiera-klistra in. Dagens gubb-tips👴

Svar: måste man inte ha ett såntdär stort tangentbord med siffror på två ställen? Jag har bara siffror ovanför bokstäverna.
Judit-Karin

Maddefjös

du borde ta en bild så jag får se när du är ett päron <3