23/2-2016

Idag gjorde jag morgonstall och öppnade en hösilagebal. Andra hösilagebalen jag öppnar någonsinn och jag kan ju erkänna att jag ej fått in tekniken riktigt ännu. Vi tar först av plasten från ovansidan genom att man gör två cirklar på de platta sidorna och ett snitt rakt över. Sen Hoppar man upp på balen med ett redskap som ser ut som något från en skräckfilm. Det är en lite rundformad kniv som sitter på ett stålrör. Stålröret har två handtag, ett på toppen för händer och ett nära knivbladet för foten. Så sätter man kniven där man vill skära och trampar med foten. Man skär in till balens mitt. På såvis kan man öppna balen och det blir jättelätt att ta hö sen :)
 
Efter lunch red jag en sväng med Johanna som sällskap. Jag red på Bilur som vanligt. Fick bra tips om hur jag skulle få honom att arbeta i en finare form så det var väldigt kul! Så har jag också gjort kvällstall och ätit lite kaka :)
 
Här kommer lite gammla bilder. Den andra är från fettisdagen och den första är på lite cool is som hängde längs en liten å.
 
 
0 kommentarer