13/1-2016

Gjorde morgonstall och så började vi duscha Konsert. Eftersom det är kallt så blev det mest gunggande med borste, händer och shampo. Det finns en liten varmvattentankt i sadelkammaren som vi kan ta vatten från så det gjorde vi. Vi blev inte klara innan lunch. Han hade en del intkorkat kiss och bajs. Efter lunch tvättade Eyjolfur klart honom och jag tränade lillagul lite. Har kommit på att vi är väldigt lika varandra. Vilket är lite jobbigt för mig för det betyder att jag måste kämpa med mina svagheter när jag tränar henne. Hon är ju väldigt jättlärd och gör allt man ber om, men hon blir lätt distraherad och tappar då fokus på mig. Ibland blir hon distraherad av ätbara grejer och ibland blir hon distraherad av läskiga grejer. Sen så har hon fortfarande sin bog som gärna flyter på en. Speciellt om hon blir lite rädd för något, då har man helt plötsligt en hel häst på sig. Hon är duktigt på att backa och att flytta sig i sidled om jag står framför henne och visar men om jag ska flytta henne i sidled när jag står brevid henne så blir det mycket svårare. Och det är främst då jag måste kunna flytta henne i sidled för att se till att hon går där hon ska och lära henne att ej gå på mig. Aja, övning ger fördighet och jag tror jag har kommit på en strategi nu. Annars så var hon duktig och ganska framåt så det var kul. 
 
Sen red jag en sväng med Bilur med sällskap av Eyjolfur. Jobbade med överlinjen som vanligt. Han har fått med sig rumpan men hade ju varit kul om nacken också hängde med. Nu blir det en del undehals istället. När man har tygelkontakt så tänker han också alltid tölt om man red i skritt eller trav först. Och jag vill ju kunna ta tyglarna utan att han ska korta sig. Från marken länger han sig jättefint i nacken men han har inte fattat det helt när jag sitter på hästryggen ännu. Men gångarterna sitter som en smäck i övrigt. Han har ju helt fantastisk tölt just nu. Mycket kraft :)
 
Det här är en annan liten gul. Troligen släkt med den lillagula som jag tränade idag. (gissar på syster eller så är den jag tränade faster till den på bilden)
 
 
 
1 kommentar
Jens

Lyxigt med vita pälsjackor till hästarna..

Svar: den e gul ;)
Judit-Karin