1/12-2015

Idag snöade det. Och blåste. Tyckte att det blåste mycket när jag gick ut i stallet på morgonen, men när det var dags att gå in igen vid lunch så blåste jag nästan bort. Jag gjorde morgonstall och sen så tränade jag fuxvalacken. Det gick inte så bra. Jag skulle träna honom vid han i träns men han ville inte gå brevid mig utan stannade hela tiden och drog mot stallet (vi var i bortre änden av ladan). Så då tänkte jag att jag skulle få honom att gå på en volt runt mig istället så att han skulle få fokus och lyssna på mig. Men det gick inge vidare. Han stannade varje gång han kom på sidan mot stallet och ibland kastade han sig lite. Eftersom att jag hade ett hoppspö (hade tänkt jobba nära honom som jag skrev ovan och då kändes det mest praktiskt) så var jag tvungen att följa efter honom lite för att komma i en drivande possition och så försvann allt flow och det gick inte alls. Sen kom Eyjolfur med longerpisken och longerade honom lite och så fick jag longera honom lite i varje varv. Då gick det bra och var avlsappnat. Gjorde ett varv i varje varv. Men känns surt att det blev såhär idag. VIst han var stissig när jag tog honom och ville inte bli tränsad eftersom att han var lite rädd om sitt huvud efter att han fick ett sår där av den andra hästen. Så vi fick backa där och jag la tyglarna över huvudet på honom hundra gånger. Men det var ju knappast bara honom, utan jag måste också ha haft fel fokus och gjort att det blev såhär. Och jag kan inte riktigt sätta fingret på vad det var. Eyjolfur sa att jag stannade honom för lite, och det gjorde jag. Eftersom att han aldrig riktigt gjorde som jag ville så glömde jag att pausa. Jag borde istället sänkt kraven och stannat honom när han gått ett halvt varv istället för att kräva ett helt. Jag tänkte väll att han kunde det här, eftersom jag longerat honom massor av gånger tidigare, men tydligen satt det inte så djupt. 
 
AJa tillbaka till snön och vinden. Jag var barnvakt efterlunch pga småbaggar skulle kastreras. På kvällen tog vi pick-uppen till stallet. Såg ut som att ingen hade åkt på vägen sen igår. Och likadant såg det ut när vi åkte tillbaka in. Snöade stora flingor och drivade samtidigt igen. Ska bli spännande och se hur det ser ut imorgon. Just nu håller jag på att installera Sims 4 som jag köpte på rea igår, kostade 230kr istället för ca 570. Har också läst några kapitel game of thrones idag. Här kommer en bild på tre bröder. Somi längst till vänster och sen är det en ettåring u. Leira och Leiras föl från iår. 
 
 
0 kommentarer