6/12-2015

Nu sitter jag på Keflavik plygplats. Mitt flyg går om 2 och en halv timme. Känns bra att det går så tidigt nu när jag precis fått veta att det kommer storma rejält över island senare under måndagen och det har gått ut rekomendationer om att man ska stanna inne från lunch 7 dec till eftermiddag 8 dec. Men mitt plan går som sagt 07.35 så det borde vara lugnt. 
 
Tänker skriva "idag" när jag skriver om dagens strapatser trots att det tekniskt sett var igår. Imorse så fick jag skjuts till Borganes där jag tog bussen till Reykjavik. Man måste byta buss för att komma in i Reykjavik centrum och det gjorde jag idag som jag gjort 2 gånger tidigare. Skillande från idag jämfört med de tidigare gångerna är att det var apkallt idag och att jag var tvungen att vänta på bussen. De tidigare gångerna har man bara gått av den ena bussen och sen kunnat gå direkt på nästa. Tog iallfall bussen in mot Hlemmur som är typ Reykjaviks centralstation. Gick dock av en hållplats tidigare eftersom det var närmare till BSÍ, där jag lämnade min resväska i ett skåp och sen tog flygbussen från inatt. 
 
Sen gick jag in till city och gick gågatan upp. Handlade lite och hann stanna och äta på Subway och sen så gick jag förbi ett nudelställe så då stannade jag och åt där också. Sen tog jag bussen till Kringland, Reykjaviks största köpcenter. Där handlade jag lite och sen fikade jag på fiket där. Lämnade Kringlan när det stängde kl. 18. Sen gick jag till en turistbyrå där jag varit två gånger tidigare, första gången frågade jag efter hur jag skulle ta bussen och andra gånger var jag där med mamma och då skulle vi boka flygbuss åt henne. Idag så skulle jag kolla vad man kunde göra i Reykjavik en söndagskväll. Mitt kriterium var att det skulle vara varm och att jag skulle kunna sitta ner. Fick tips om ett fik som heter Tíu Dropar som skulle ha öppet till kl 24. Innan jag gick dit så åt jag sushi på stället under turistbyrån. Köpte också take-away som jag tänkte äta till frukost. 
 
Så gick jag till Tíu Dropar. Det var väll inte riktigt ett fik då de endast serverade dryck. De hade dock en del alkoholfria drycker och jag lyckades dricka två små kannor kamomillte och en kopp varm choklad under de timmarna jag var där. Det var riktigt mysigt och ombonat även om man fick lite träsmak i baken efter ett tag. De hade också livemusik i form av pianospelande. Pianisten spelade piano covers av nyare låtar. 
 
Vid tolv så gick jag mot BSÍ. Det var riktigt härligt och ljust av alla gatulampor. Var också mycket varmare än det hade varit tidigare på dagen. Väl på BSÍ surfade jag lite på min telefon och sen slog jag in paketen jag har köpt. Min telefon fick slut på batteri, men jag laddar den nu. 03.30 tog jag flygbussen till Keflavik och nu är jag här. Är än så länge utanför säkerhetskontrollen eftersom att jag hittade ett elutag här och eftersom det är 2 och en halv timme tills flyget går. 
 
Har två intryck av vinter i Reykjavik. Intryck nr 1 är att de försöker döda någon i dendär staden. Det hänger meterlånga istappar från nästan varje tak. Undra hur många som skadar sig varje år för att de får en istapp i skallen. Nr 2 är att de inte tycker om att skotta. Nästan inga trottoarer var skottade. Istället var det smala sitgar i snön. Kan väll tillägas att det är drygt 30 cm snö också. 
 
Blir nog inte lika mycket hästerier i Sverige men jag ska försöka hålla igång bloggen ändå. 
1 kommentar
Jens

Välkommen hem...🎅