20/11-15

Igår så gjorde jag morgonstall och sen tränade jag Þjalfi, silversvartskäcken och skimmeln från grangården från marken. Var dock en liten förvirrad stund när Eyjolfur skulle vara snäll och säga på svenska och sa att jag kunde ta "brunblacken". Finns ingen brunblack i stallet haha, han menade silversvartskäcken. Inte lätt alltid haha. Första gången jag gjorde något med skimmeln. Men han har varit här i mer än tre månader så han är ganska tränad. Hans svårighet nu är väll framåtbjudningen, speciellt i en rundcorall. Så det gällde att vara snabb och alertt så att han också blev lite alertt och inte så utråkad. Upp i trav, trava ett halvt varv, stanna byta varv, upp i trav, trava ett halvt varv, stanna, byta varv osv. Höll bara  på en kort stund eftersom att han svarade så bra! Þjalfi var också duktig. Han springer mer än gärna nu. Silversvartskäcken var en annan typ. Att gå på liten volt runt mig gick bra men så tänkte jag att han skulle få trava på en större volt eftersom det är lättare att trava på en stor volt än på en liten. Men då hade han inte tänkt röra sig alls. Tillslut fick jag lite trav i båda varven. Så då slutade vi och gjorde något annat istället. Flyttade lite bakdel och lite framdel.
 
Idag gjordes det också morgonstall. Sen så red jag ut med Eyjolfur. Jag red på Bilur och han red på skimmeln jag tränade igår. Vi skulle valla lite får. Det är ett gäng får som är nere i dalen och nu ska de liksom vara i fårstallet.... Så fick fick tre av de fåren att gå lite mer till de andra fåren. Antar att vi ska fortsätta valla dem en annan dag. Bilur var duktig som alltid. Men det var förfärligt kallt! Höll på att frysa ansiktet av mig. Måste verkligen ta ner min hjälmmössa som jag har i en låda här uppe. Den värmer iallafall lite. Termometern säger inte att det är jättekallt men idag blåste det också så då kändes det som nordpolen haha. Känner att det inte gör något att åka lite längre från nordpolen ett tag. Solen går upp så sent nu också. Tror den kommer upp vid 11 och så går den ner vid ca 16. Snart försvinner den helt ett tag. De små bergen på andra sidan dalen är liksom ivägen för solen en del av året så då är den ingen sol alls... 
 
Aja efter lunch så var vi innne. Jag färglägde lite i en målarbok som jag har. Sen gjorde jag kvällstall. När jag gjorde kvällstall så tog jag på mig sockorna och en till tröja, så då var det varmt och skönt! Ni kan få en till svartvit bild som jag tog förra veckan. 
 
 
 
 
0 kommentarer