Kurs 4 och 5

Det blev inget inlägg igår. Fick knappt sova något alls natten till fredag. Sov dock efter frukost och fram till lunch istället. Efter lunch duschade jag och surfade lite. Var trött och hängig pga sjuk. Johanna frågade om jag ville åka på kursen och det var ju klart jag ville. Även om jag inte var så pigg. På kursen var det först lite teori i huset och sen gick vi ut i stallet där Haukur visade vad vi ska göra under helgen. Randi är i Norge den här helgen så det var bara Haukur som undervisade oss. Den här helgen var det dags att sätta igång med ridningen. Igår så fick vi förs arbeta hästarna vid hand som vi gjort innan. Jag fick kräva lite mer av hästen och sätta igång lite fart. Sen så fick vi hoppa upp på hästarna i runpaddocken där Haukur longerade oss. Först i skritt, sen i en snabbare gångart. För oss blev det tölt. Johanna var med igår och kunde knäppa lite bilder på oss.

 
 

När jag kom hem igår så var jag så trött att det var otänkbart att försöka skriva ett blogginlägg. Idag kom jag hem vid 15 så idag fanns det mera tid och ork. På kursen idag så började vi med att jobba hästarna lite vid hand, sen släppte vi dem lösa i ridhuset. Två av kurshästarna och en av Skáneys hästar, som var lite mer tränade, i taget. För att hästarna skulle få upp tempo lite och lära sig att det ej var läskigt att springa i ridhuset. Sto’t travade! Och galopperade! Det blev lite tölt också och även lite pass på långsidorna. Tog inga bilder när hon var lös, pga hade inte med mig kameran in i mitten, men ni kan ju få lite bilder på de andra hästarna så förstår ni konceptet.

 
 

Sen gick vi in i runpaddocken och arbetade lite med vid hand. Sen så var det dags att hoppa upp igen. Denna gång blev vi först longerade på lina och sen tog Haukur av linan och så blev vi löslongerade istället. Idag travade hon i rundpaddocken både för hand och med mig på! Så glad! Hon börjar släppa i kroppen nu. Vi fortsatte också på något som vi började på dagen innan, one rein stop. Det går ut på att man stannar hästen genom att svänga halsen. Det är en av anledningarna till att vi har tränat kyssa stigbygeln så mycket. Det är väldigt bra för alla hästar att kunna men speciellt för en unghäst. Hittills har vi inte ridit med kontakt i båda tyglarna eftersom att det då är lätt att hästen känner sig instängd och bockar. Men då kan man ändå stanna genom att göra one rein stop. Det är också väldigt milt om hästen har lärt sig det, man behöver inte ta så hårt i tygeln för att det ska funka. En annan grej som vi gjorde var att när hästen ska gå framåt så gör man som en liten volt som man sen låter hästen gå ur. Då behöver man inte driva något speciellt utan man bara släpper ut hästen. Det är också lösgörande och bra. 

Efter lunch så började vi med arbete vid hand som alltid. Sen så hoppade vi upp i rundpaddocken igen och blev först longerade med lina och sen utan. Sen hoppade vi av för att gå utanför rundpaddocken i ridhuset. Det fanns en äldre ridhäst där som någon red på som draghjälp och så red man bara efter den och tränade på att starta genom att göra en sväng, stanna med one rein stop och att springa i ridhuset. Sto’t töltade, travade och galopperade till och med lite. Att stanna var heller inga problem. Fick en annan av kursdeltagarna att ta lite bilder. Hon fick dock bara bild på stillastående och tölt, men bättre än inget. (även om jag gärna sett lite trav och galopp)

 
 

Efter dagens kurs var kusen trött och jag lika så. Åt lite när vi kom hem och sen så har jag vilat och tagit det väldigt lugnt hela eftermiddagen. Känner att det är dags att bli frisk nu. Kollade tempen imorse men hade bara 38 grader. Känns ändå ibland som att hjärnan kokar lite. Men det var ju skönt att få veta att febern inte var så hög. Efter att vi laborerade kring koagulering på naturkunskapen i våras och fick veta att jättehög feber är farligt eftersom att hjärnan koagulerar vid 42 grader. DÅ STELNAR DEN och kan aldrig gå tillbaka till ursprungskonsistensen så fick jag lite ångest när jag kände mig så varm… Aja, godnatt!

 

 

1 kommentar
Maddefjös

Fint att se mer bilder på när ni håller på med hästarna <3
Hur kallt är det där på island? ser ut som att det är rätt kallt i ridhuset liksom :v

Svar: vet inte hur kallt det är, har inte kollat. Imorse var det iallafall frost ute :) Måste köpa en vinterjacka snart hehe
Judit-Karin