6/4-16

dag på förmiddagen så longerade jag en rödblacksvalack och borstade igenom honom ordentligt på ena sidan. Sen vart det lunch. Efter lunch longerade jag först rödblackstoet. Hon heter Lafota (stavas troligen inte så). Det betyder ”rävhona”. Alla tre rödblackarna med samma ägare heter något som betyder räv. Den fjärde rödblacken heter Bleikur. I vilket fall så var Lafota framåt som vanligt. Hon har lite svårt att skritta när jag ber om det utan vill trava på snabbt eller stå still, så det får vi öva mer på.
 
Sen longerade jag Konsert. Han fick springa av sig en stund i varje varv och så tränade vi trav-skritt övergångar. Han behöver öva sig på att fatta traven då han oftast måste ta något steg galopp först och ibland något steg grisepass. Men nu kan han ju trava på utan problem sen så nu höjer vi ribban och tränar fattningarna istället. Skulle säga att han är lite som Saga. Han har svårt för trav för att han spänner sig. När han väl travar så är det fint, rent och med sväv. Skillnaden mellan honom och Saga är att han är en känslig ung hingst, inte ett äldre stabilt sto. Så han spänner sig lite mer och lite oftare. Det gick iallfall bra och han lugnade ner sig och svarade jättebra på slutet. Nu går han oftare och oftare från skritt direkt till trav. Tänkte sluta när Eyjolfur kom ut med Fleita, som är i brunst, för att rida. Stod still på bortre sidan av rundcorallen när de var på stallplan och så skulle Konsert få trava något varv till bara för att avsluta. Hahah det tänkte inte han. Han blev alldeles galen när de red i väg och galopperade det fortaste han kunde varv efter varv samtidigt som han sparkade bakut med jämna mellanrum. Jag bara stod passiv i mitten och väntade på att han skulle lugna ner sig lite. Det gjorde han inte så tillslut stannade jag honom. När han hade stannat så stegrade han två gånger (jag stod typ 4 meter ifrån honom så det var inget mot mig). Sen visade jag honom åt andra hållet och då blev det direkt supersnabb galopp med bakutspark några varv till tills jag stannade honom igen. Nu började han bli lite trött så sakta men säkert lugnade han ner sig igen. Tillslut kunde vi göra skitt-trav-skritt övergångar igen och då förklarade jag oss klara. Kanske ska förklara så att ingen missförstår, Konsert är snäll och trevlig och skulle aldrig göra så med ryttare på ryggen men ibland blir man lite övertänd haha. Tror han trodde att staketet skulle försvinna om han sprang tillräckligt fort. Jag lät honom springa av sig ordentligt då han tydligen behövde det. Jag hade kunnat stanna honom och gå in tidigare men då hade han ju fortfarande varit övertänd och lite stressad. Nu var det en lugn och nöjd Konsert och en JK full i skratt som gick in, så det var ju trevligt. 
 
Sen red jag ut en sväng på isabellstoet. Idag fick repgrimman stanna inne och vi fick ett tvådelat d-rings bett istället för det tredelade med lösa ringar som vi hade igår. Isabellen tyckte nog mer om det vi hade igår, trots att det är skarpare. Idag var hon lite missnöjd och skulle gå och slänga med huvudet lite. När vi vände hemåt så höjde Eyjolfur bettet ett hål och då blev det lite bättre. Men hon travade iallafall bättre idag! På hemvägen gick hon skritt-tölt-trav istället för skritt-tölt-grisepass-trav som annars har varit standard. Traven kändes också bättre idag än igår. Igår var det svårt att känna om det ens var trav eller om det fortfarande var grisepass. Bortåt tog hon en galopp jag ej bett om, men hon är ju mästare på kyssastigbygeln så det avstyrde vi snabbt. Sen försökte hon en gång till lite senare men då behövde jag bara ta lite i högertygeln så fattade hon att man ej får galoppera på eget bevåg. 
 
Här kommer en bild jag tog i lördags och redigerade i måndags och som redan finns på instagram.
 
 
 
 
 
1 kommentar
Jensur

Att stegra och vara lite vild var en protest mot fuskande politiker..för det är ju svårt för en häst att hålla och banka på en kastrull..eller kasta ägg.