12/1-2016

Gjorde morgonstall och sen blev jag lite kli-maskin. Började klia Þjalfi vid öronen och då ville hans syster också bli kliad. De ville bli kliade jättelänge. Det var mysigt men jag fick lite kramp i armarna. Sen tränade jag ett fux-sto som är här på träning. Hon har en del åsikter. Att longera var inga som helst problem, på ena sidan ville hon sakta av från trav till skritt men då fick jag bara driva lite mer. Men så skulle vi öva på att gå med mig brevid henne. Först var det lite svårt att gå framåt alls, sen gick det lite hackigt och tillslut gick det bra. Men det fanns ett litet problem, om hon gick på mig eller trängde mig lite så tar jag upp handen med repet i hennes ögonhöjd så att hon ska flytta sig. Det funkade dock inte så jag fick vifta lite men då tog hon bara sitt huvud förbi repet och över mitt huvud istället. Det är väldigt jobbigt då hon lätt råkade slå till mig i huvudet med sitt huvud. Så vi övade jättemycket på det och jag gick några varv på utsidan av henne så att hon var tvungen att flytta sig från mig i kurvorna. Istället för att bara följa där jag går. Tillslut gick det bra. Hoppas hon har fått lite mer respekt för mitt huvud nu också, hon är så stor och antingen tänker hon sig inte för eller så bryr hon sig bara inte så då är det lätta att man kommer i kläm eller blir puttad på. Därför var det jättekul att jag fick träna henne idag så att hon kunde lära känna mig och se att jag finns och kräver en viss yta, eftersom jag hanterar henne i övrigt med in och utsläpp mm. 
 
Efter lunch red jag en sväng på Bilur med Eyjolfur som sällskap. Eller det blev egntligen två små svängar för Eyjoflur bytte unghäst. Den första var Þjotandi. Han hingstskrek inget idag. Snabbvand vid att ridas ut verkar det som. Sen var det stoet jag tränade innan lunch. Efter ridturen matade jag fåren. Så var det mellis. Sen gjorde jag kvällstall också. Var lite förrvirrad eftersom jag aldrig matat fåren innan melliset tidigare så var jag inte säker på om det var tidig middag de hade fått eller om de helt plötsligt skulle börja med tre mål mat om dagen. Så jag tog det lungt med hästarnas kvällsfodring och borstade lite på Konsert. Sen kom Eyjolfur ut, han hade varit och kört ut rundbalar hoss sina föräldrar. Och det var middagen jag hade gett. Han viste ju att han skulle köra rundbalar på kvällen så då blev det ju mindre för mig om jag redan matat fåren :)
 
Det här är Svalur, valacken som såldes för många år sedan men som nu fått komma tillbaka och gå som pensionär på berget. 
 
 
0 kommentarer