14/1-2016

Gjorde morgonstall och sen borstade jag lite på Þjotandi och Konsert. Så tränade jag unghästen som kommer från samma gård som Super-Stjarni. Han ville stanna och typ backa när han kom till sidan som är mot dörren till stallet. Men tillslut gick det att longera utan att han stannade. Gjorde lite kyssastigbygeln också vilket också gick bra. Efter lunch skulle Eyjolfur sko Fína så jag fick träna lite hästar. Först ut var det rädda stoet. Första gången jag tränade henne och det gick bra. Longerade mest, både i skritt och trav och tillslut sänkte hon huvudet lite och kunde då och då lukta på marken samtidigt som hon gick :) Sen tränade jag heddas häst. Förra gången så var det lite svårt att gå brevid henne för hon skulle hela tiden gå på mig med bogen mm. Men idag gick det jättebra. Hon gick självmant med huvudet lite sällt inåt mot mig och då hamnade bogen autmatiskt lite längre ifrån mig. Kunde gå med löst hängande rep hela tiden och hon gick fint och var uppmärksam på mig hela tiden. Det kändes jättekul att det gått så fort för henne att kunna bli ledd av mig utan tjafs :)
 
Efter det longerade jag lillagul. Jag valde att gå ut i rundcorallen eftersom hon blir så lätt distraherad i ladan. Där finns det ju får, hö och massor av läskiga spöken som ska äta henne. Är ju bra att träna där ibland också så att hon vänjer sig men ibland är det skönt att göra det lite lättare för sig. Tror inte att hon är så rädd för saker egentligen utan det känns mest som att hon gör sig rädd för att slippa arbete då hon i övrigt är en väldigt stabil och orädd häst. Iallafall longerade vi ute och det gick bra. Hon har mycket mer energi där, säkert en kombination av att hon kan springa på större volt och att det är snö. Hon kan dock vara lite trög i starten så då får man fråga henne lite mer ordentligt så att man verkligen får svar när man frågar och då kan hon bli lite irriterad/busigt. Då startar hon i en liten bockserie och tar några galoppsprång innan det blir trav eller tölt/pass. När man träffar henne i stallet så kan man tro att hon är en introvert häst men tränar man henne och börjar ställa lite krav så visar hon att hon faktiskt är ganska extrovert haha. 
 
Eyjolfur undrade om det inte hade varit kallt ute men jag tyckte det var helt ok, var ju gott påklädd. Så då fick jag ta och longera Konsert också. Han ska helst longeras ute då han har lättare att trava i snön. Inne blir det lite trångt för honom och så har han förlite framåtdriv. Dessa två kombinerat gör att han mest går i någon sorts pass. Men ute i snön blir det mycket trav men även en del galopp. Ganska skönt att longera honom, man behöver knappt göra något utöver att stanna och byta varv haha. 

Efter lite mat gjorde jag kvällstall. Har börjat virka på en ny disktrasa och kom på att jag har olika mönster i en virkbok som jag har med mig, dessa fungerar säkert bra att använda till att virka disktrasor :) Får testa på nästa :)
Här är en till söt unghäst från när jag var i hagen och fotade lite sist. 
 
 
 
 
0 kommentarer