21/1-2016

Idag var det töväder. Hoppas det är töväder imorgon också, annars kommer det vara is överallt. Står på YR att det ska vara 2+ imorgon och 6+ på lördag så det kanske blir bra. Sen får det gärna bli kallt igen och komma snö igen, men jag vill inte ha is haha. Gjorde morgonstall. Det tog lite tid eftersom Eyjolfur körde in hö. Efter lunch red jag en sväng på Bilur med Eyjolfur på Þjotandi. Eyjolfur tyckte inte att Þjotandi hade för lite framåtdriv så de tog en snabb galopp på vägen hem och jag kom på att jag aldrig kommer ställa upp frivilligt i någon sorts kapplöpning med Bilur. Vi galopperade så snabbt vi kunde men de fick ändå minst hundra meters försprång... Tog ner till tölt och så töltade vi ikapp istället. 
 
Sen longerade jag Þjalfi. Det gick inte så bra. Skulle ha gjorden som linan skulle vara fäst i och så ska den löpa genom bettringen. Det blev lite för mycket för oss. Jag klarade inte av att vara tillräckligt tydligt och bestämd så han genade på bortre sidan och stannade vid grinden. När jag skulle få igång honom igen vid grinden så börjar han backa och vända rumpan mot mig samt lyfta på bakbenen och liksom hota. Så efter några varv med samma tönteri så fäste jag linan i nosgrimman istället. Då kan jag ta in honom på mindre volt och lotsa honom framåt bättre så att han faktiskt gör som jag säger utan protester. När Eyjolfur kom tillbaka från en ridtur så fick han ta honom lite. I början gjorde han samma sak även med annan tränare men tillslut travade han på en fin rund volt utan att stanna vid grinden. Jag är lite mesig ibland verkar det som. Inte så att jag ger mig, men jag lyckas inte alltid med saker trots att jag tycker att jag gör precis samma sak. Måste skaffa lite mer pondus. 
 
Sen longerade jag Konsert, det gick bra som alltid. Han var tom lite busig idag haha. Hoppade omkring lite och kastade med huvudet på busvis. Sen var det fika. Efter fikat gjorde jag lite kvällstall. 
Var så missnöjd med alla mina bilder på lösa hästar från i lördags. Men nu när jag drog upp ljusstyrkan mycket och la på ett filter så tycker jag faktiskt att det blev helt ok. 
 
0 kommentarer